Program "Pomocné vědy historické"

13.11.2018 12:37

Ve středu 10. 10. 2018 se třída Q AM/1. AM zúčastnila programu Pomocné vědy historické v pobočce CVČ Lužánky v Brně-Kohoutovicích.

A teď průběh programu očima zúčastněných studentů:
„Nejdříve jsme se dozvěděli, k čemu takové vědy používáme. (…) Krátce jsme se seznámili s paleografií (zkoumá stará písma), heraldikou (zkoumá erby a znaky), chronologií (zkoumá způsoby měření času v historii) a genealogií (zkoumá rodové svazky).

Následně nás rozdělili do čtyř skupin. První skupina se měla zabývat paleografií a následně udělat přednášku. Druhá skupina dostala za úkol udělat prezentaci o genealogii. Třetí skupina měla povědět, co zjistila o chronologii, za pomoci rádiového vysílání. Čtvrtá a zároveň poslední skupina natáčela televizní pořad o heraldice.“

„Moje skupina dostala heraldiku – nauku o erbech a znacích. Byli jsme trochu zmatení, ani jsme pořádně nevěděli co udělat. Nakonec jsme dostali skvělý nápad, který pobavil všechny ostatní žáky naší třídy. Natočili jsme „show“ o heraldice. Samozřejmě tam nechyběli hosté ani moderátor.“

„Spolu se svou skupinou jsem se snažil rozluštit dosti složitý text psaný německo-česko-hanácky. Tento úkol jsme zvládli. (…) Po našem vskutku vydařeném luštění jsme výsledky svého bádání představili třídě prostřednictvím přednášky. Bylo to velice zajímavé a měli jsme tak dík tomu jasnou představu, jaké je to stát se vědeckým pracovníkem.“

„Skupina genealogů, kam jsem patřila i já, měla za úkol sestavit rodokmen onoho milého pána, za pomoci fotografií, rodných listů, oddacích listů, dopisů a listů úmrtních. O všem, co jsme zjistili, jsme potom přednášeli našim spolužákům a spokojené učitelce.“

„Já jsem byla ve skupině, která měla vytvořit pořad v rádiu na téma chronologie. Zprvu to bylo celkem náročné, měli jsme dost materiálu na prostudování a nevěděli jsme moc, jak na to. Ale pak nám byl úkol více vysvětlen. Dozvěděli jsme se, že stačí vybrat jen určtý okruh a krátce o něm hovořit. Vybrali jsme si kalendáře, poté jsme si rozdělili role a začali sestavovat monolog. Kupodivu nás to bavilo. I když bychom uvítali více času na přípravu, i tak musím uznat, že to nedopadlo zas tak katastrofálně.“

A závěrečné hodnocení?

„Při vymýšlení a natáčení pořadu jsme se velice nasmáli a zároveň jsme se i něco naučili. Jsem rád, že jsme se tohoto programu mohli zúčastnit, protože si myslím, že nás to jako třídu sblížilo a všichni jsme si to užili.“

„Myslela jsem si, že to bude dvouhodinová přednáška, kde se budu pokoušet neusnout a dávat pozor, ale nakonec se mi program velice líbil a po zhodnocení všech můžu potvrdit, že rozhodně nejsem jediná.“

„Ke konci programu jsme měli zhodnotit, jak se nám samotný program líbil. Všichni jsme se shodli na tom, že předčil naše očekávání a nakonec nás i bavil.“

                                                                          Text byl sestaven z úryvků z prací studentů třídy Q AM/1. AM

 

Program "Pomocné vědy historické"