Odborná exkurze v rámci projektu i KAP II do Hyundai Nošovice a technického muzea Tatra Kopřivnice
Odborné exkurze do muzea Tatry Kopřivnice a výrobního závodu Hyundai Nošovice se v rámci projektu iKAP II zúčastnili žáci a učitelé ze ZŠ Staňkova a našeho školského komplexu.
Vzhledem k rozsáhlé výstavní ploše a množství velmi zajímavých exponátů jsme zvládli základní část muzea, která obsahuje sbírky exponátů osobních a malých dodávkových vozidel, i tak jsme v muzeu strávili skoro dvě hodiny, kdy profesor Kelbl a metodik P34 Ing. Šťovíček upozorňovali studenty na technické zvláštnosti a upozorňovali také na strojní vybavení tehdejších automobilových dílen s ukázkou např. mechanických převodů pro různé rychlosti rotačních strojů. Druhou část expozice, která je bohužel v jiné části města a obsahuje historii výroby nákladních vozidel TATRA, musíme navštívit bohužel jindy. Všichni jsme se ale shodli na tom, že tuto exkurzi určitě naplánujeme a tím dovršíme návštěvu celého komplexu, představující celou historii Tatrovky.
Po obědě jsme autobusem přejeli do výrobního závodu Hyundai Nošovice.
Zde nás velmi mile přivítal pracovník PR oddělení, který nám udělal úvodní přednášku o historii závodu v kinosále, kde nám pustil krátký dokument představující výrobní závod. Po tomto krátkém filmu následovalo rozdělení na dvě skupiny, kterými jsme zaplnili malé elektro vláčky, pomocí kterých jsme se pohybovali po celém areálu výrobního závodu. Cestou nám do sluchátek postupně pouštěli výklad popisující vždy tu část, kterou jsme projížděli.
Měli jsme možnost vidět skoro celý proces výroby vozidel, a to od plechových svitků, ze kterých se nařezávaly plechové plotny pro lisy, ze kterých vycházeli první části karoserie, následně jsme viděli přímo baletní vystoupení plně automatizované linky s více jak 300 roboty, které automaticky skládají celou karoserii, vč. kompletního svařování. Lakovnu jsme museli vynechat z důvodu čistoty prostředí, ale pokračovali jsme prohlídkou výrobního procesu od nalakovaných karoserií.
Viděli jsme, jak roboti usazují skla, a tady se již viditelně objevili ve výrobním procesu lidské ruce. Měli jsme možnost vidět, jak pracovníci na výrobním pásu postupně osazují dveře, montují přístrojový panel, osazují sedačky apod. Také jsme měli možnost vidět nejzajímavější část výrobního procesu, kdy dochází ke spojení karoserie a podvozku vozidla. Tento proces na výrobním pásu zabral cca 20 vteřin a říká se mu „svatba“.
Nakonec jsme podél výrobního pásu mohli vidět ostatní montáže zbylých komponentů, kde stovky lidí musí již manuálně umísťovat na patřičná místa ostatní vybavení podle požadavku zákazníka. Tzn. že každé vozidlo v základu na první pohled stejné se výbavou liší a není přípustná chybovost.
Tato prohlídka byla přímo fascinující s vědomím toho, že plně automatické výrobní procesy jsou prováděny přesně naprogramovanými roboty a jejich přesnost je jedna desetina milimetru.
Tento den plný exkurzí považujeme za vědomostně velmi přínosný.